نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان/ تحولات آینده استان در گرو تداوم سرعت پیشرفت‌هاست

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان/ تحولات آینده استان در گرو تداوم سرعت پیشرفت‌هاست

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت:  اگر پیشرفت‌ها در استان با همین سرعت ادامه پیدا کند طی سه تا پنج سال آینده وضعيت استان کاملا متحول خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی با حضور در شهرستان چابهار در گردهمایی ائمه‌جمعه و جماعات، مدیران مدارس دینی اهل‌سنت شهرستان‌های چابهار، کنارک، زر‌آباد، نیکشهر، قصرقند و نگور ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب‌المرجب عنوان داشت: ماه رجب از جمله ماه‌هایی است که بر استغفار تاکید ویژه شده چرا که ابتدا باید وجود خود را از ناپاکی تخلیه کنیم و سپس برای کسب سیر و سلوک وارد ماه مبارک رمضان و مهمانی خداوند متعال شویم.

 

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح دعای هر روز امام صادق(ع) در ماه رجب پرداخت و عنوان داشت: «خابَ الْوافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ، وَخَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلّا لَكَ، وَضاعَ الْمُلِمُّونَ إِلّا بِكَ، وَأَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ، وَخَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّائِلِينَ، وَنَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ، وَرِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ، عَادَتُكَ الْإِحْسانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ، وَسَبِيلُكَ الْإِبْقاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ . اللّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِينَ، وَارْزُقْنِى اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَلَا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ، وَاغْفِرْ لِى يَوْمَ الدِّينِ» خداوندا هر کس به در خانه کس دیگر وارد شد دست خالی بر می گردد و هر کس سراغ غیر از تو برود خائب است و گاهی انسان نزد کسی می رود و از او تقاضایی دارد که زیان می کند و گاهی کسی درب خانه غیر از تو تقاضا و اسرار زیاد می کند که در این صورت خود را ضایع کرده است و اگر کسی منتظر باران رحمت غیر از تو باشد به قحطی و خشکسالی خواهد افتاد مگر اینکه منتظر رحمت تو باشد و خداوندا مگر تو چگونه برخورد می کنی و خدایا درِ خانه تو به روی همه مشتاقان باز است و هر کس بجوید و طالب باشد خیر تو به او خواهد رسید و تنها کار و تلاش حتی وقتی که دست دعا بر می دارد و دست گدایی دراز می کند از فضل تو برخوردار خواهد بود و حتی فراتر از کار و دعا حتی به آرزوهای بندگان هم لطف می کنی و اضافه بر آن حتی کسانی که معصیت می‌کنند هم از رزق تو برخوردار هستند و فراتر با کسانی که به دشمنی‌ات برخاسته‌اند با بردباری برخورد می‌کنی و این لطف یک بار و دو بار نیست بلکه عادت تو این است که حتی به کسانی که بد کرده‌اند خوبی می‌کنی و راه و روش تو همین است و حال که تو به خوب و بد اعطا می کنی به ما هم بده و مرا هدایت کن تا راه را گم نکنم و تلاش تلاش‌گران را روزی‌ام کن تا حال کار داشته باشم و جز غفلت کنندگان نباشم و خدایا روز قیامت آمرزشت را نصیبم کن.

آیت‌الله محامی بیان داشت: خداوند متعال در آیات قرانی خود، پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم را نور معرفی می‌کند و تاکید دارد که اگر روزی فتنه‌ها بر جامعه اسلامی سایه افکند و فضا را تاریک کرد نور، هدایت و راه کمال و سعادت قرآن است.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود همه این تاکیدات قرآن مهجور واقع شده و از یک طرف توجه کافی به قرآن صورت نگرفته و با یک پژوهش ساده می‌توان متوجه شد که چه تعداد از افراد در جامعه اسلامی توانایی خواندن قرآن داشته و با مفاهیم آن آشنا هستند و چه مقدار زیست اسلامی و قرآنی داریم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: قرآن دریایی عمیق است که هر چقدر به آن بپردازیم باز هم به انتهای آن نمی‌رسیم و لذا هر کدام از ما باید در راستای ترویج فرهنگ و معارف قرآن تلاش کنیم. وی در ادامه به بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه تفسیر قرآن کریم و معرفی چند کتاب از جمله «تفسیر راهنما روشی نو در ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن»، «فرهنگ قرآن کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن کریم» و « دائرة المعارف قرآن کریم»

که توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده پرداخت.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از بیانات خود به بیان گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی استان پرداخت و اظهار کرد: در طول پنج سال اخیر و از زمان دولت گذشته تاکنون همواره پروژه‌های مختلف اقتصادی و عمرانی در سیستان و بلوچستان در حال انجام بوده و سیستان و بلوچستان تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده است و البته در دولت جدید و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و اهتمام رئیس جمهور نسبت به توصیه‌های ایشان تلاش‌ها مضاعف و شتاب پیشرفت‌ها در استان بیشتر شده است.

امام جمعه زاهدان افزود: مقام معظم رهبری نیز در دیدار مردم استان از عدم اجرای مصوبات سفرشان به استان در سال۱۳۸۱ گلایه داشته و عنوان کردند که اگر مصوبات سفر اجرا شده بود در حال حاضر وضعیت استان این گونه نبود و در این جهت کم کاری شده و همین نکته سبب توجه بیشتر دولت‌مردان به استان شده و حتی با اعضای شورای راهبردی استان نیز جلسه‌ خوبی با ریاست محترم جمهور داشتیم و مصوبات خوبی به همراه داشت و اجرای هر یک از مصوبات در حال پیگیری است.

وی افزود: اگر پیشرفت‌ها در استان با همین سرعت ادامه پیدا کند طی سه تا پنج سال آینده وضعيت استان کاملا متحول خواهد شد.

آیت‌الله محامی بیان داشت: سیستان و بلوچستان یک استان ثروتمند است اما از این نعمت‌های خدادادی به خوبی استفاده نشده است به گونه‌ای که بنده قبل از حضور در استان در جایگاه نماینده ولی‌فقیه خدمت مقام معظم رهبری نوشتم که اگر سیستان و بلوچستان در طول سال‌ها به خوبی مدیریت می‌شد در شرایط کنونی کشور می‌توانست دریچه‌ ارتباط با خارج از کشور و حل مشکلات باشد اما متاسفانه به گونه‌ای مدیریت شده که برای حل مشکلات خود نیازمند استان‌های معین می‌باشد.

وی اضافه کرد: بنده سال‌های گذشته و در جلسه با معتمدین و سران قبایل و طوایف استان عنوان کردم که قطار عمرانی در سیستان و بلوچستان شروع به حرکت کرده و باید مراقبت کنید تا اغتشاش و آشوبی در استان رخ ندهد که عامل توقف این قطار خواهد شد که در این صورت استان متضرر خواهد شد. وی ادامه داد: متاسفانه اتفاقاتی رخ داد و عامل توقف قطار پیشرفت در استان شد و خوشبختانه مجددا کار شروع شده و با شتابی بیشتر از گذشته در حال انجام است.

امام جمعه زاهدان در ادامه به بیان گزارشی از وضعیت فرهنگی استان پرداخت و گفت: در جلسه‌ای خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردم آیا برای رشد علمی، اقتصادی، مدیریتی و حقوق شهروندی اهل سنت حد خاصی مد نظر شماست که ایشان بیان فرمودند: «خیر این‌ مسائل چیزی نیست که بخواهیم برای آن حدی قائل شویم و مهم این است که تعامل شما به گونه‌ای باشد که همه زیر چتر نماینده ولی‌فقیه باشند زیرا جایگاه نماینده ولی‌فقیه چنین اقتضا می‌کند.»

وی افزود: این نگاه روشن مقام معظم رهبری راهگشا بود و سعی کردیم در همین جهت تلاش کنیم و خدمت مسئولان نظامی و امنیتی استان عنوان کردیم که دستیابی به امنیت پایدار با رشد علمی، فرهنگی و اقتصادی امکان پذیر خواهد بود و خوشبختانه در شرایط کنونی استان همین نگاه حاکم است و وفاقی بین دستگاه‌ها حاصل شده و همین جهت را دنبال می‌کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سیاست کلی ما در خصوص اهل سنت، تعامل مثبت، فعال و اثرگذار و هوشمند است، تعامل است نه تقابل و فعال و اثرگذار است نه اینکه بی اثر باشد و دلخوش به احوال پرسی باشیم و از این جهت هوشمند است که اگر کسی ظاهر و باطن متفاوت داشته باشد هوشمندانه عمل کنیم و تنها دلخوش به یک لبخند نباشیم.

وی ادامه داد: برای این جهت قانون را معیار قرار دادیم و مطرح کردیم که معیار قانون است و تفاوتی ندارد که به نفع یا به ضرر چه کسی باشد و ما باید طرفدار قانون و اجرای آن باشیم.

امام جمعه زاهدان افزود: برای مثال اوایل حضور ما در استان دستگاه‌های امنیتی محدودیتی‌هایی برای انجام برخی مراسمات مذهبی از جمله ختم بخاری قائل بودند که بنده به مسئولان امر عنوان کردم انجام این مراسم خلاف قانون نیست و اگر تخلفی صورت گرفت باید متذکر شوید که در ادامه بنده نیز در این مراسم حضور یافتم. وی گفت: در مقابل اقداماتی برای ساخت و سازهای غیر قانونی در مصلی صورت گرفته بود و باز عنوان کردیم که معیار قانون است و همه باید به آن تن بدهیم.

وی اذعان داشت: در ابتدای حضور بنده در استان؛ به آقای مولوی عبدالحمید گفتم که فضای استان آن گونه که باید نیست و شما باید موضع خود را مشخص کنید که ایشان از مواضع خود نسبت به نظام و انقلاب سخن گفتند و تاکید کردم مبانی شما مطلوب است اما دارای اقتضائاتی است و دیوار بی‌اعتمادی متقابلی وجود دارد و هر دو طرف باید تلاش کنند تا این دیوار بی اعتمادی تخریب و تبدیل به اعتماد متقابل شود.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: ما نیز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان همین مسیر را در پیش گرفتیم و بخشی از امورات را به اهل‌سنت واگذار و شوراهای فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی را به صورت تلفیقی از شیعه و اهل سنت تشکیل دادیم که کار آغاز و فضای اعتماد و همکاری شکل گرفت.

آیت‌الله محامی ادامه داد: در حوزه مدارس علمیه اهل‌سنت نیز همکاری‌هایی صورت گرفت و کار در حال دنبال بود تا زمانی که علمای اهل سنت نامه‌ای به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نوشتند و زیر میز مذاکره زدند و بنده عنوان کردم که این یک کار غیر منطقی است.

وی افزود: مجددا پای میز مذاکره آمدند و کار دنبال شد تا جایی که ارتباط ‌آقای مولوی عبدالحمید با دفتر مقام معظم رهبری را برقرار و به ایشان گفتم ادامه این ارتباط بر عهده شماست.

امام جمعه زاهدان گفت: پنجشنبه هفتم مهرماه۱۴۰۱ آقای مولوی عبدالحمید برای ارائه گزارش دیدار صورت گرفته با معاونت ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به دفتر ما آمدند و رضایت خود را از دیدار صورت گرفته اعلام و عنوان کردند که در این دیدار تاکید داشته‌ایم که ما در استان مشکلی نداریم و اگر مشکلی هم باشد با ارتباط خوبی که با نماینده مقام معظم رهبری در استان داریم ان را حل می کنیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: بنده عنوان کردم در حال حاضر فضا مناسب است تا بتوان مشکلاتی از قبیل مدارس اهل‌سنت، مساجد و اوقاف را پیگیری نمایید و عنوان کردم حرف‌های خود را در استان یکی کنید و سپس به دنبال آن در مرکز کشور باشید آن هم به گونه‌ای که اگر در جایی آن‌ها حرف منطقی می‌زنند شما باید بپذیرید و اگر حرف منطقی از جانب شما وجود دارد قانون باید اصلاح شود و اگر در مواردی حرف حقی وجود دارد و مورد پذیرش واقع نمی‌شود بنده در کنار شما خواهم ایستاد و باید به اتفاق در مرکز کشور و حتی از طریق دفتر مقام معظم رهبری به دنبال حل آن باشیم‌‌.

وی گفت: در همان جلسه هفتم مهرماه آقای مولوی عبدالحمید از کشیده شدن اغتشاشات به استان ما و وجود سلاح‌های غیر مجاز در استان ابراز نگرانی کردند.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: بنده همان روز پنجشنبه هفتم مهرماه جهت سخنرانی در اردوی جمعی از دانشجویان استان عازم مشهد مقدس شدم که ظهر جمعه دوستان تماس گرفتند و ما در جریان اتفاقات رخ داده قرار گرفتیم.

وی گفت: متاسفانه فاجعه دردناکی اتفاق افتاده بود و جمعی بی‌گناه کشته شده بودند و در مقابل بحث تجزیه طلبی را مطرح نمودند.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: حاصل تحقیقات و جلسات بنده با نکاتی که در فضای استان و صدا و سیما مطرح می‌شد متفاوت بود و لذا بنده اقدام به صدور بیانیه و ارائه پیامی به صورت تصویری داشتم و خواستار بررسی جامع و منصفانه ماجرا، برخورد بازدارنده با مجرم و احقاق حق مردم از همه اطراف قضایا شدم تا عدالت و قانون برای همه رعایت شود‌. نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: پس از این اتفاقات قرار به برگزاری دیدار دو طرفه با آقای مولوی عبدالحمید بود اما ایشان حاضر به حضور در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نشدند و عنوان کردند که من عزادار هستم در حالی که بنده به عنوان نماینده مقام معظم رهبری نیز عزادار بودم چرا که بنده در جایگاه پدری هم عزادار مردم بلوچی هستم که کشته شده‌اند و هم شهدای نظامی و بسیجی که در نهایت قرار به برگزاری جلسه در مکان ثالث شد.

وی ادامه داد: در نهایت جلسه در محل دیگری برگزار شد و ایشان عنوان کردند که من به کسب نتیجه امیدوار نیستم و بنده در پاسخ اظهار کردم مطالبات بنده بیشتر از شماست و به کسب نتیجه نیز امیدوار هستم و در نهایت مقرر شد مطالبات خود را در قالب یک نامه با چارچوب مشخص بنویسند تا پس از توافقات مورد امضا قرار گرفته و پیمانی برای پیگیری ماجرا در استان و کشور باشد اما چنین نامه‌ای برای ما نیامد.

وی گفت: گزارش‌هایی خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده بود و بنده شنیدم که ایشان خواستار حقیقت ماجرا بودند و دوستان دفتر مقام معظم رهبری خواستار ارائه گزارش شدند که ما مجموع سخنراني و بیانیه‌های خود را فرستادیم تا به عنوان یک منبع مورد استفاده قرار گیرد اما در نهایت همین مجموع سخنرانی‌ها را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کرده بودند و ایشان نیز همین موارد را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع نمودند و در ادامه نیز بنده را جهت شرکت در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دعوت نمودند.

امام جمعه زاهدان افزود: جهت شرکت در جلسه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی عازم تهران شدیم که قبل از آن پیغام مقام‌معظم رهبری را به بنده ابلاغ نمودند و رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند که نماینده من باید به بحث ورود کرده و به دنبال احقاق حق مردم باشد و در این جهت با هیچکس ملاحظه‌ای نداشته باشد و مقام معظم رهبری فرموده بودند اگر کسی در این ماجرا به صورت بی گناه کشته شده شهید اعلام شود و مجروحین نیز جانباز اعلام شوند و در ادامه بنده مطالبات خود را در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بردم که در نهایت هر یک از مطالبات به شورای عالی امنیت ملی رفت و تصویب و در نهایت به تایید مقام معظم رهبری رسیده و ارجاع شد. آیت‌الله محامی بیان کرد: در ادامه مقام معظم رهبری بیان فرمودند که دستگاه‌ها کار خود را انجام دهند اما در کنار آن بنده هیئتی را برای دلجویی به استان می‌فرستم.

وی گفت: بنده به استان بازگشته و در جلسه‌ای در منزل آقای مولوی عبدالحمید به ایشان گفتم که در هفته‌های اخیر صحبت‌هایی را در خطبه‌ مطرح می‌کنید که اگر تحت تأثیر دیگران قرار گرفته باشید از شما بعید است و اگر حرف خود شما باشد متناسب با شأن شما نیست ولی امشب برای امر دیگری به اینجا آمدم یک اینکه شما امیدوار به کسب نتیجه نبودید اما مطالبات در شورای عالی امنیت ملی مصوب و به تایید مقام معظم رهبری رسید و ما باید پیگیر اجرای آن در استان و کشور باشیم و دوم اینکه مقام معظم رهبری نیز هیئتی را برای دلجویی به استان می‌فرستند و پیشنهادات ایشان را نیز در این جهت دریافت کردیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در نهایت هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری وارد استان شد اما ایشان در جلسه مقرر شده حضور پیدا نکرده و عنوان کردند بنده تحت فشار هستم و بنده نیز تاکید کردم بهترین فرصت برای احقاق حق مردم است چرا که عالی‌ترین مقام کشور هیئتی به استان فرستاده اما دوستان حاضر به حضور در جلسه نشدند و در واقع بد اخلاقی‌ها از همان‌جا شروع شد. ️

وی گفت: در نهایت جلسه در محل ثالث برگزار و پس از آن نیز هیئت در سایر شهرستان‌های استان حضور یافت اما در واقع یک طیف از افراد در جلسات شرکت نکردند و به آقای مولوی عبدالحمید گفتم که با نیامدن به جلسات مشکلی برای نظام ایجاد نخواهد شد و تنها کار شما پیش نخواهد رفت اما اگر همراهی کنید احقاق حق مردم سریع‌تر پیش خواهد رفت.

وی افزود: زمان حضور هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری در استان بهترین موقعیت‌ برای احقاق حق مردم بود چرا که نماینده عالی‌ترین مقام نظام به استان آمده بود و خدمت برخی از علما مطرح کردم که در زمان شاه در مقابل یک ژاندارم خم و راست می‌شدید اما حالا در برابر هیئتی از سوی عالی‌ترین مقام نظام این گونه برخورد می‌کنید که در این صورت موقعیت خود را از دست می‌دهید و کار نظام لنگ نخواهد ماند.

آیت‌الله محامی گفت: در جلسه اخیر با جمعی از علما در خصوص طلاب خارجی فاقد مجوز هم عنوان کردم که اگر این امورات در همان گذشته پیگیری شده بود تاکنون به نتیجه رسیده بود و مطرح کردم که در مدارس باید محتوای مناسبی به طلاب ارائه شود و اگر قرار باشد در مدرسه استاد بگوید در زندان جمهوری اسلامی به زنان تجاوز می شود آیا این طلاب طرفدار جمهوری اسلامی تربیت خواهند شد؟ و یا اگر با یک برداشت غلط از توحید و شرک طلاب شستشوی مغزی پیدا کنند و فقط یک گروه را موحد دانسته و همه را مشرک به حساب بیاورید آیا این ها طرفدار جمهوری اسلامی ایران خواهند بود؟ طبیعتا نه و نتیجه تربیت نیروهایی داعشی است که قضیه راسک پیش می آید و باید محتوای آموزش و نحوه تربیت در مدارس مشخص باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: فضای تعاملی باید با قوت بیشتری دنبال شود تا اتفاقات رخ داده را پوشش دهد و همه با هم به دنبال احقاق حق مردم باشیم و در وقایع هشتم مهرماه بنده پیگیری‌های زیادی داشتیم که حتی برخی مجموعه‌ها از بنده گلایه داشتند که چرا همواره تکرار می‌کنید در حالی که اتفاقات فراموش شده و بنده نیز عنوان می‌کنم هیچ چیز فراموش نشده چرا که خانواده‌ها همواره درد و رنج تحمل می‌کنند و تا زمانی که حق به حقدار نرسد چیزی فراموش نخواهد شد.

وی افزود: مصوبات خوب است اما با آشوب‌های رخ داده و در فضای ملتهب تیغ ما برای پیگیری مصوبات و احقاق حق مردم کند شد و اگر استان در جهت احقاق حق مردم‌ یکصدا باشد زودتر به نتیجه می‌رسیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: مردم سیستان و بلوچستان مردمانی شریف، نجیب، صبور و همراه انقلاب هستند و هر چقدر بتوانیم به این مردم خدمت کنیم باز هم کم است.

انتهای پیام /

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super