نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان: در قضیه فرودگاه چابهار، مسئولان با تدبیر و عقلانیت، اجازه ایجاد التهاب در استان را ندهند

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان: در قضیه فرودگاه چابهار، مسئولان با تدبیر و عقلانیت، اجازه ایجاد التهاب در استان را ندهند

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: از مسئولان استانی و کشوری انتظار می‌رود با عقلانیت و تدبیر، اجازه ندهند در کشور و استان به خاطر برخی برخوردها و به تعبیری لجبازی‌های کودکانه التهابی پیش بیاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان‌وبلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، یکی از راه‌های تحصیل تقوا و حفظ دین از وساوس شیطانی را سفر و مهاجرت در زمین و در راه خدا عنوان کرد و اظهار داشت: طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه نساء آیات شریفه 97 تا 100: « إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِکَةُ ظَالِمِی أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِیمَ کُنْتُمْ ۖ قَالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِیهَا ۚ فَأُولَٰئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِیرًا ﴿٩٧﴾ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَلَا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا ﴿٩٨﴾ فَأُولَٰئِکَ عَسَى اللَّهُ أَنْ یَعْفُوَ عَنْهُمْ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا ﴿٩٩﴾ وَمَنْ یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا ﴿١٠٠﴾» (کسانی که فرشتگان، روح آنها را گرفتند در حالی که به خویشتن ستم کرده بودند، به آنها گفتند: «شما در چه حالی بودید؟ (و چرا با اینکه مسلمان بودید، در صفِ کفّار جای داشتید؟!)» گفتند: «ما در سرزمین خود، تحت فشار و مستضعف بودیم.» آنها [= فرشتگان‌] گفتند: «مگر سرزمین خدا، پهناور نبود که مهاجرت کنید؟!» آنها (عذری نداشتند، و) جایگاهشان دوزخ است، و سرانجام بدی دارند. مگر آن دسته از مردان و زنان و کودکانی که براستی تحت فشار قرار گرفته‌اند (و حقیقتاً مستضعفند)؛ نه چاره‌ای دارند، و نه راهی (برای نجات از آن محیط آلوده) می‌یابند. آنها امیدوار به عفو و بخشش خدا باشند، که خدا گناهشان را می‌بخشد و خدا بخشنده و آمرزنده است. و هر کس در راه خدا (از وطن خویش) هجرت کند در زمین برای آسایش و گشایش امورش جایگاه بسیار خواهد یافت، و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی بر خداست و خدا پیوسته آمرزنده و مهربان است.) افرادی که در راه خدا هجرت کنند، هم به امکانات بیشتری می‌رسند و هم اجرشان با خداست و به تعبیری با خدا معامله کردهاند.

امام جمعه زاهدان در تبین ابعاد چند مورد از مهاجرت‌های تاریخ‌ساز، جریان هجرت‌های حضرت ابراهیم(ع) را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: حضرت ابراهیم(ع) که خداوند ایشان را در سوره مبارکه حج آیه شریفه 78 « مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ» پدر توحید و پدر ملت اسلامی معرفی می‌کند سفرهای متعددی را در راه انجام وظیفه تجربه کرد از جمله بعد از گفتگو با نمرود و عدم پذیرش وی و دستورِ به آتش انداختن حضرت ابراهیم(ع) که خداوند این واقعه را در سوره مبارکه صافات آیات شریفه 97 تا 101 این گونه نقل می‌کند: « قَالُوا ابْنُوا لَهُ بُنْیَانًا فَأَلْقُوهُ فِی الْجَحِیمِ ﴿٩٧﴾ فَأَرَادُوا بِهِ کَیْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَسْفَلِینَ ﴿٩٨﴾ وَقَالَ إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّی سَیَهْدِینِ ﴿٩٩﴾ رَبِّ هَبْ لِی مِنَ الصَّالِحِینَ ﴿١٠٠﴾ فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِیمٍ ﴿١٠١﴾»](بت‌پرستان) گفتند: «بنای مرتفعی برای او بسازید و او را در جهنّمی از آتش بیفکنید!» آنها طرحی برای نابودی ابراهیم ریخته بودند، ولی ما آنان را پست و مغلوب ساختیم! (او از این مهلکه بسلامت بیرون آمد) و گفت: «من به سوی پروردگارم می‌روم، او مرا هدایت خواهد کرد! پروردگارا! به من از صالحان (فرزندان صالح) ببخش!» پس مژده پسر بردباری به او دادیم.[

آیت‌الله محامی مهاجرت دیگر حضرت ابراهیم(ع) بعد از تولد حضرت اسماعیل(ع) و سفر ایشان به دستور خداوند به همراه همسرش هاجر از سرزمین شام به مکه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع)، بعد از رسیدن به مکه، خانواده خود را ترک کرد و شرح حال این قضیه در سوره مبارکه ابراهیم آیه شریفه 37 ذکر شده که «رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ» (پروردگارا! من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بی‌آب و علفی، در کنار خانه‌ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهای گروهی از مردم را متوجّه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزی ده؛ شاید آنان شکر تو را بجای آورند!)

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ضمن اشاره به دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) مبنی بر ساخت خانه کعبه با استناد به آیات 102 تا 110 سوره مبارکه صافات « فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَىٰ فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ ﴿١٠٢﴾ فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ ﴿١٠٣﴾ وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ ﴿١٠٤﴾ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا ۚ إِنَّا کَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴿١٠٥﴾ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِینُ ﴿١٠٦﴾ وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ ﴿١٠٧﴾ وَتَرَکْنَا عَلَیْهِ فِی الْآخِرِینَ ﴿١٠٨﴾ سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ ﴿١٠٩﴾ کَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴿١١٠﴾» (هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟» گفت «پدرم! هر چه دستور داری اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!» هنگامی که هر دو تسلیم شدند و ابراهیم جبین او را بر خاک نهاد… او را ندا دادیم که: «ای ابراهیم! آن رؤیا را تحقق بخشیدی (و به مأموریت خود عمل کردی)!» ما این گونه، نیکوکاران را جزا می‌دهیم! این مسلّماً همان امتحان آشکار است! ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم، و نام نیک او را در امّتهای بعد باقی نهادیم! سلام بر ابراهیم! این گونه نیکوکاران را پاداش می‌دهیم!) اظهار داشت: این حرکت‌ها و سفرها به نقطه عطفی در تاریخ بدل شد که امروز مناسک حج از جمله قربانی کردن، سعی صفا و مروه، طواف و اعمال دیگرش یادآور جریان حضرت ابراهیم(ع) و خانواده توحیدی شان است و سنت و سیره و حرکت تاریخ ساز او از سوی خداوند سرمشق دیگران قرار گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان‌وبلوچستان در ادامه با استناد به سوره مبارکه قصص آیات شریفه 21 و 22 «فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ ۖ قَالَ رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ ﴿٢١﴾ وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْیَنَ قَالَ عَسَىٰ رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی سَوَاءَ السَّبِیلِ ﴿٢٢﴾» (موسی از شهر خارج شد در حالی که ترسان بود و هر لحظه در انتظار حادثه‌ای؛ عرض کرد: «پروردگارا! مرا از این قوم ظالم رهایی بخش!» و چون رو به جانب شهر مدین آورد، با خود گفت: امید است که خدا مرا به راه‌مستقیم هدایت فرماید.) به مهاجرت حضرت موسی(ع) از دست فرعونیان اشاره کرد و عنوان داشت: در جریان هجرت دیگر حضرت موسی(ع) هم که موضوع مشاهده آتش و مبعوث شدن ایشان به پیامبری واقع شد که به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مطرح است و شرح آن در سوره مبارکه قصص آیه شریفه 29 و آیات بعدی سوره مبارکه قصص آمده است: « فَلَمَّا قَضَىٰ مُوسَى الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ نَارًا قَالَ لِأَهْلِهِ امْکُثُوا إِنِّی آنَسْتُ نَارًا لَعَلِّی آتِیکُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ »( هنگامی که موسی مدّت خود را به پایان رسانید و همراه خانواده‌اش (از مدین به سوی مصر) حرکت کرد، از جانب طور آتشی دید! به خانواده‌اش گفت: «درنگ کنید که من آتشی دیدم! (می‌روم) شاید خبری از آن برای شما بیاورم، یا شعله‌ای از آتش تا با آن گرم شوید!»)

امام جمعه زاهدان تاریخ اسلام را نیز مشحون از مهاجرت‌های متعدد دانست و خاطرنشان کرد: مهاجرت رسول اکرم(ص) از مکه به مدینه بعد از این که به امر الهی از نقشه کفار قریش برای قتل آگاهی پیدا کرد به یک مبدا تاریخ و آغاز تحولی در جهت رشد اسلام و ایجاد حکومت الهی و سرفصل عمده‌ای برای گسترش اسلام و فتوحات بعدی بدل شد.

نماینده ولی فقیه یکی دیگر از این مهاجرت‌ها را سفر اباعبدالله الحسین(ع) و یاران‌شان از مدینه به مکه و سپس به طرف کوفه و متوقف شدن در سرزمین کربلا عنوان کرد و با اشاره به حرکت و قیام تکرارنشدنی امام حسین(ع) و یاران‌شان، بیان داشت: این قیام مشعل هدایتی را برافروخت که تا قیامت برای همه انسان‌ها پرتوافشانی کرده و راه حق را از باطل مشخص می‌کند.

آیت‌الله محامی با اشاره به این که خداوند یاد امام حسین(ع) را در دل‌ها زنده نگه خواهد داشت و مصادیق این موضوع دستور به اقامه عزا، زیارت و اشک بر امام حسین(ع) است، خاطرنشان کرد: یکی از این مصادیق، زیارت اربعین است که از علامات مومن است که هر ساله عده‌ای توفیق این زیارت را پیدا می‌کنند و عده‌ای نیز محروم می‌شوند اما امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا این محرومیت مضاعف است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قرائت زیارت اربعین از راه دور و توجه به مفاهیم ویژه آن، ابراز امیدواری کرد که خداوند به این گونه زیارات اجر مضاعف بدهد.

آیت‌الله محامی در پایان خطبه اول با اشاره به سالروز هجرت امام خمینی(ره) از عراق به پاریس، این هجرت را یکی دیگر از هجرت‌های تاریخ‌ساز دانست که برکات فراوانی در انتقال ندای انقلاب اسلامی به جامعه بین‌الملل داشت و نقطه عطفی برای پیروزی انفلاب اسلامی شد.

امام جمعه زاهدان در ادامه و در خطبه دوم نماز جمعه امروز زاهدان، یکی از راه‌های تحصیل تقوا را شناخت راه‌های نفوذ شیطان برای مقابله با آنها، عنوان کرد و بیان داشت: یکی از وسوسه‌های شیطان، ایجاد دشمنی، عداوت و درگیری بین مردم است و برای رسیدن به این هدف از هر ابزاری استفاده می‌کند همان ‌گونه که خداوند در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه شریفه 91 می‌فرماید: « إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ»( شیطان می‌خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید،) خودداری خواهید کرد؟!) مشروب و قمار عامل درگیری و بازداشتن از یاد خدا و انجام وظیفه معرفی می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تعداد آیات و احادیثی را که به صلح و سازش و تلاش برای اصلاح ذات البین و تبدیل ناراحتی به دوستی تبدیل شود متعدد برشمرد و با اشاره به آیه شریفه 34 سوره مبارکه فصلت « وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»(هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!) این نکته را درس مهمی برای جامعه اسلامی دانست و افزود: سنت و سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) همین طور بود مثلا امام حسن(ع) به فرد فحاش نیکی نمود و از غذا و محل استراحتش جویا شد تا جایی که آن فرد شامی اذعان کرد که تا به حال تو(امام حسن مجتبی(ع و پدرت(امیرالمؤمنین(ع مبغوض‌ترین افراد در نظر من بودید و اکنون محبوب‌ترین هستید.

رئی ستاد امربه معروف و نهی‌ازمنکر در عین حال تصریح کرد: البته این به معنای پاسخ ندادن به عوامل شرارت نیست بلکه ما در برابر دشمنان باید از عزت، استقلال و امنیت مملکت و مردم دفاع کنیم و دفاع مقدس نمونه‌ این کار بود که دفاع ما در برابر رژیم بعث به عنوان بازیگر استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی برای ایجاد اختلاف در میان جامعه اسلامی، رقم خورد و هشت سال طول کشید.

وی با گرامی‌داشت هفته نیروی انتظامی و تقدیر از عاملان حفظ امنیت از جمله نیروهای انتظامی، مرزبانی، نظامی و اطلاعاتی و تسلیت شهادت یکی از مرزبان غیور استان، بیان داشت: علاوه بر ایشان در هفته گذشته سه تن از پاسداران رشید اسلام در درگیری با اشرار به شهادت رسیدند و امیدواریم که خداوند آنها را بر سر سفره اباعبدالله(ع) بنشاند و این عزیزان را با شهدای کربلا محشور کند. در صف‌آرایی دو جبهه حق و باطل، دشمن تلاش می‌کند درگیری ایجاد کند و ما نیز باید هوشیار باشیم و مقاومت کنیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اظهار تاسف نسبت به اتفاقات ناگوار هفته گذشته در چابهار و کنارک و نزاع بر سر تاسیس یک فرودگاه، این مسأله را مشکلی دانست که متاسفانه بر مشکلات متعدد استان اضافه شده است و اظهار داشت: از مسئولان استانی و کشوری انتظار می‌رود با عقلانیت و تدبیر، اجازه ندهند در کشور و استان به خاطر برخی برخوردها و به تعبیری لجبازی‌های کودکانه التهابی پیش بیاید و باید منافع ملی، امنیت ملی، منافع مردم و توسعه و پیشرفت استان که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است مدنظر مسئولان استانی و کشوری قرار بگیرد و فورا با عقلانیت، تدبیر و نگاه کارشناسی، آثار و نتایج مثبت یا منفی تاسیس فرودگاه جدید را بررسی کنند و سپس مبنای عمل قرار داده و همه تمکین بکنند.

امام جمعه زاهدان با تاکید بر حفظ آرامش استان و کمک به رشد اقتصادی و عمران و آبادانی و تعالی علمی و فرهنگی استان بر ضرورت جذب توان و سرمایه از سایر نقاط کشور و خارج کشور تاکید کرد و بیان داشت: شنیده می‌شود که در برخی ادارات مربوطه در سیستان‌وبلوچستان علی رغم نیاز و زمینه کار در استان، همکاری کافی برای تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارج از استان صورت نمی‌گیرد و  لازم است که ادارات به دنبال جذب سرمایه‌گذاران بوده و در جهت تسریع این موضوع، همکاری کافی داشته باشند.

وی با اشاره به ارائه برش استانی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در هفته گذشته این اقدام را عالمانه توصیف کرد ولی اجرای دقیق این سند را مهم‌تر از تهیه آن دانست و اظهار داشت: آموزش‌و‌پرورش و دستگاه‌ها برای اجرای این سند همکاری کنند تا بتوانند زمینه تحصیل خوب، با کیفیت هم از حیث آموزشی و هم تربیتی را فراهم کنند و این گونه از پیاده‌ شدن نقشه شوم دشمنان جلوگیری کنند تا شاهد یک آموزش و پرورش فعال، بانشاط و پیشرو در استان باشیم.

امام جمعه زاهدان یکی از اقدامات دیگر را دعوت از برخی مؤسسات علمی و پژوهشی و دانشگاه‌های کشوری برای همکاری در استان عنوان کرد: دعوتی که در سفرهای گذشته از مدیران این دانشگاه‌ها به عمل آوردیم مورد قبول واقع شد و در سفر هفته گذشته، ضمن برگزاری جلسه با رؤسای دانشگاه‌های سیستان‌وبلوچستان و آزاد اسلامی زاهدان بنا شد دانشکده‌هایی با همکاری دو طرف در استان راه‌اندازی شود.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان در انتها با اشاره به سفر مدیر حوزه‌های علمیه کشور به سیستان‌وبلوچستان و اخذ تصمیمات مختلف برای حوزه‌های علمیه استان، ابراز امیدواری کرد که این سفر در جهت رشد و اعتلای استان مؤثر باشد و شاهد رشد حوزه‌های علمیه که بزرگ‌ترین بار فرهنگی را باید بر دوش بکشند، باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super