نشست هم‌‌اندیشی معلمان و دانش آموزان شهرستان چابهار با نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان

نشست هم‌‌اندیشی معلمان و دانش آموزان شهرستان چابهار با نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان در دیدار جمعی از معلمان و دانش آموزان شهرستان چابهار عنوان کرد: آموزش و پرورش مجموعه‌ای فراگیر و از جهات مختلف دارای اهمیت و حساسیت است.

امام جمعه زاهدان افزود: یک جهت اهمیت کار این است که مخاطب شما دل و مغز انسان‌هاست و شما می‌توانید با گفتار، رفتار، تلاش، مهر، محبت و عاطفه در دل آن‌ها نفوذ کرده و در رشد آن‌ها تاثیرگذار باشید.

آیت‌الله محامی بیان داشت: دانش‌آموزان گنیجه‌های ارزشمندی هستند که خداوند در اختیار شما معلمان قرار داده و اکر به خوبی عمل کنید گی‌توانید از این گنج خروجی مناسب داشته باشید.

وی ادامه داد: مقطع زمانی که دانش‌آموزان در اختیار شما هستند موقعیتی است که شخصیت آن‌ها از حیث اخلاقی، معنوی و اعتقادی شکل می‌گیرد و عملکرد شما در تربیت آن‌ها موثر است.

امام جمعه زاهدان اظهار داشت: به میزان حساسیت، تاثیرگذاری و فراگیری کار مسولیت شما هم بیشتر می‌شود و در صورت کسب نتیجه مثبت کار خوب شما ارزش مضاعف و ضریب مثبت بیشتری پیدا خواهد کرد و بالعکس در صورت عدم عملکرد صحیح ضریب منفی کار شما بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: توفیق معلم این است که شاگردان موفق تربیت کرده و خروجی و محصول کار او شاگردانی موفق و تاثیرگذار باشند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: هر کدام از این دانش آموزان باید در یک بخش از آینده کشور تاثیرگذار باشند و شما معلمان باید آن‌ها را تربیت کنید.

آيت‌الله محامی به بیان ابعاد مختلف تربیت پرداخت و اضافه کرد تربیت علمی، عاطفی اخلاقی، معنوی، اعتقادی، عقلانی،اقتصادی، سیاسی، اجتماعی از ابعاد مختلف تربیت هستند و برای شکوفایی هر یک از ابعاد وجودی انسان یک فرایند تربیتی مورد نیاز است.

وی گفت: سایر عرصه های تربیت با آموزش میسر خواهد بود و باید در ابتدا مطلبی را ارائه و سپس تلاش کنید تا در آن جهت رشد کند.

امام جمعه زاهدان افزود: باید دقت داشته باشید ‌که در این جهت آموزش‌های غیر مستقيم تاثیرگذار‌تر هستند زیرا شما جزوه را تدریس می‌کنید اما شخصیت، افکار و اخلاق مثبت یا منفی شما در دانش آموز تاثیرگذار است. وی خواستار تربیت جامع و متوازن دانش آموزان شد و گفت: تربیت باید جامع و متوازن باشد به گونه‌ای که همه ابعاد وجودی دانش‌آموزان پا به پای هم رشد کند زیرا در غیر اين صورت رشد نامتناسبی خواهند داشت. آیت‌الله محامی تصریح کرد: ریشه اعتدال عقلانیت است و این عقل است می‌تواند احساسات انسان را مهار کند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: شما مسئول تربیت جامع و متوازن دانش آموزان هستید و زمانی می‌توانید به درستی عمل کنید که رابطه‌ای عاطفی و مهربانانه بین خود و شاگرد ایجاد کنید و در این جهت مصادیق زیادی هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی می‌توانیم در این جهت توفیق پیدا کنیم که ابتدا روی همه ابعاد علمی، اعتقادی و فکری خودمان کار کنیم و سپس آن را به دانش آموزان منتقل کنیم.

آيت‌الله محامی پیش‌نیاز تربیت جامع و متوازن دانش‌آموزان را رشد ابتدا رشد جامع و متوازن خود معلمان عنوان کرد و گفت: باید بستر شکوفایی خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان را ایجاد کنیم به گونه‌ای که مربی همراه و ناظر دانش‌آموزا باشد و خود دانش آموز هم تلاش کند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که در کنار رشد علمی و کسب اطلاعات، شخصیت و فکر دانش آموز نیز رشد کند تا بتواند با بینش صحیح به تجزیه و تحلیل مسائل بپردازد.

امام جمعه زاهدان در پاسخ به سوال یک دانش آموز مبنی بر علت عدم اعتماد به نفس دانش اموزان گفت: اعتماد به نفس دانش‌آموزان عوامل مختلفی از جمله خانواده، جامعه، مدرسه و معلم تاثیر دارد اما بخش مهمی از آن به خود دانش آموز مربوط می‌شود زیرا گاهی محیط آماده است اما دانش آموز درس نمی‌خواند و در مقابل افرادی هم وجود دارند که در یک محیط نامناسب رشد و به یک شخصیت بین‌المللی تبدیل می‌شوند.

وی در تایید درخواست یکی از دانش‌آموزان مبنی بر اهتمام به مسابقات و المپیاد‌های دانش‌آموزی عنوان داشت: انتظار داریم مسئولان آموزش و پرورش حداقل نسبت به استعدادهای برتر برنامه‌ریزی ویژه‌تری داشته باشند همان گونه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند: “اگر شما بتوانید استعدادهای بالقوه را شناسایی و تبدیل به بالفعل کنید کاری پیغمبرانه کرده‌اید”.

آیت‌الله محامی در پاسخ به سخنان یکی از معلمان مبنی بر تاثیر مشکلات اقتصادی در عملکرد دانش‌آموزان اظهار داشت: همواره در جلسات داخل و خارج استان مشکلات را بیان کرده و تاکید کردیم که بخشی از حل مشکلات ربطی به تحریم و ارز ندارد بلکه نیازمند تدبیر، عقل و قاطعیت در اجراست و برای حل مشکلات مسئولین باید دست به دست هم داده و اقدام کنند

. نماینده مقام معظم رهبری در استان در تبیین دغدغه یکی از مدیران مدارس در خصوص ارزش‌های اخلاقی در میان خانواده‌ها عنوان داشت: در شرایط کنونی برخی ارزش‌ها جابجا شده است به گونه‌ای که اگر شرایط کنونی را با اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس مقایسه کنیم میزان فاصله ما از ارزش‌های اسلامی مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق بیانات مقام معظم رهبری هر جا به ارزش‌های اسلامی و انقلاب پایبند بود‌ه‌ایم مشکلات کمتر شده و هر جا فاصله ما لز ارزش‌های اسلامی بیشتر شده به همان میزان فساد در حوزه‌های مختلف نیز بیشتر شده است که نشان دهنده مشکلات ما در جنبه‌های فکری، اخلاقی و معنوی است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super