خطبه های نماز جمعه روحانیون اهل سنت استان سیستان و بلوچستان

خطبه های نماز جمعه روحانیون اهل سنت استان سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان ؛ خطبه های نماز جمعه روحانیون اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در روز جمعه مورخه 16 اسفند ماه 1398 به شرح ذیل می باشد:

مولوی دادالله گمشادزهی، امام جمعه مسجدجامع فاروق اعظم روستای هشت شهریور ریگ ملک

مولوی گمشادزهی بیاناتش را تحت عنوان استغفار وتوبه به هنگام بلا و مصیبت با اشاره به آیه ی «ﻇﻬﺮ ﺍﻟﻔﺴﺎﺩ ﻓﯽ ﺍﻟﺒﺮ ﻭ ﺍﻟﺒﺤﺮ ﺑﻤﺎ ﮐﺴﺒﺖ ﺍﯾﺪﯼ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻟﯿﺬﯾﻘﻬﻢ ﺑﻌﺾ ﺍﻟﺬﯼ ﻋﻤﻠﻮﺍ ﻟﻌﻠﻬﻢ ﯾﺮﺟﻌﻮﻥ» گفت: «ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ» ﯾﮏ ﺿﺮﻭﺭﺕ است. ﻭی ﺍﻇﻬﺎﺭ داشت: ﻫﻤﮥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ، ﮔﻨﻬﮑﺎﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮔﻨﻬﮑﺎﺭ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﻨﺪ؛ ﻫﯿﭻﮐﺲ ﮔﻤﺎﻥ ﻧﺒﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﯽﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﻫﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﺣﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﻧﻔﺴﯽ ﮐﻪ ﻓﺮﻭ ﻣﯽﺑﺮﯾﻢ ﻭ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽﺁﻭﺭﯾﻢ، ﺑﺮ ﻣﺎ ﺷﮑﺮﯼ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺍﻥ ﻣﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺷﮑﺮ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﻧﻌﻤﺖِ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ بجای آﻭﺭﯾﻢ. ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﻋﻮﺽ ﻏﻔﻠﺖﻫﺎ ﻭ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽﻫﺎﯼﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻋﻔﻮ ﻃﻠﺐ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺜﺮﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﯾﺎﺩ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺍﻭ ﺑﺸﺘﺎﺑﯿﻢ.

وی ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ‏« ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ‏» ﺭﺍ ﻋﻼﺝِ ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺩﺍنست ﻭ ﺍﻓﺰﻭﺩ: ﻋﻼﺝ ﺗﻤﺎﻡ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ‏«ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ‏» ﺍﺳﺖ. ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﯾﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺒﺮﺋﻪ ﻧﮑﻨﯿﺪ. ﺗﻨﮕﯽ ﺭﻭﺯﯼ، ﻣﺮﯾﻀﯽﻫﺎ، ﻣﺼﯿﺒﺖ ﻫﺎ، ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻭ ﻫﻤﮥ ﺑﺤﺮﺍﻥﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻭ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﺷﮑﺮ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎ ﺑﺮﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﮐﻨﯿﻢ.

وی در ادامه در باب توکل بیان داشت: استفاده از اسباب جزئی از توکل هست، چنانچه از رسول خدا و اصحاب استفاده از اسباب به کثرت ثابت هست. پس ای مسلمان! در درجه اول به خداوندمتعال تکیه کن و او را یاد کن چرا که پناهگاه او چنان مطمئن و امن است که آرامش و امنیت خاطر را برای تو به ارمغان می آورد.

ثانیاً به یاد داشته باشیم که استفاده از اسباب و رعایت نکات بهداشتی و درمانی، دستور شریعت اسلام بوده، اما اعتماد محض بر اسباب مادی خلاف روح قوانین شرعی می باشد.

وی بیان داشت: ما اسباب مادی دنیا را استفاده می کنیم اما نگاه و باور قلبی مان بر رب الاسباب، خداوندمتعال است.قل لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا هو مولانا و علی الله فلیتوکل المومنون. خطیب جمعه مسجد روستای 8 شهریور گفت: برای اینکه خداوند متعال همه ما را از تمام امراض جسمی و روحی نجات دهد، لازم است که در کنار رعایت نکات بهداشتی و درمانی مناسب، نسخه های شفابخش شرعی را زمزه کنیم تا در پناه خداوند متعال محفوظ و مصون بمانیم. وی در پایان، به کشتار مسلمانان در هندوستان اشاره کرد و گفت: ﺍﯾﻦ ﮐﺸﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﻓﺠﯿﻊ ﻭ ﻭﺣﺸﯿﺎﻧﻪ ﺩﺭﺣﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﻣﯽﭘﯿﻮﻧﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺣﺎﻣﯿﺎﻥ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺑﺎ ﺗﺒﻌﯿﺖ ﺍﺯ ﺭﻭﯾﻪ ﻗﺒﻠﯽ ﺧﻮﯾﺶ ﭼﺸﻢ ﺑﺮ ﺧﻮﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﯽﮔﻨﺎﻩ ﺑﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﮕﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ، ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﻤﯽﮔﺮﺩﺩ ﯾﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺟﺰﯾﯽ ﺍﺯ ﺑﺸﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. ما همه مسلمانان ﺍﺯ ﻓﺠﺎﯾﻊ ﺍﺧﯿﺮ، ﺍﻋﻼﻥ ﺍﻧﺰﺟﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﮑﻮﺕ ﺩﻭﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﻫﻨﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﮑﻮﻡ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻨﮕﯽ ﺑﺮ دولت هندوستان می دانیم.

 

مولوی عبدالستار حسین زهی، امام جمعه مسجد جامع حنفاء شهرستان خاش           

امام جمعه مسجد جامع حنفاء بیاناتش را تحت عنوان «مبارزه با آفات و بلایا در پرتوی آیات قرآن و احادیث نبوی» آغاز کرد و گفت: امروزه بلاها و مصیبتها کم نیستند، شیوع ویروس جدید کرونا از طرفی، و از طرف دیگر وقوع جنایت هولناک رییس جمهور ملعون هند علیه مسلمین، قلب ما را مملو از درد و التهاب ساخت. وی بیان داشت: دردناکتر از این، سکوت کشورهای اسلامی بجز ایران، ترکیه و پاکستان در برابر این فاجعه وحشتناک است. باتوجه به تورم گسترده آفات و مصیبات در این برهه از زمان، بهترین دستاویز برای من و شما و امن‌ترین پناهگاه برای مسلمین، آیات قرآن و احادیث نبوی و دعاهای منقول از نبی مکرم اسلام (ص) است. مولوی عبدالستار حسین‌زهی با ابراز نگرانی از وضعیت کشور که گرفتار ویروس کرونا است، خاطر نشان کرد: الله رب العزت می فرماید: «الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انالله و انا الیه راجعون، اولئک علیهم صلوات من ربهم و اولئک هم المهتدون» این آیه، به من و شما چند رهنمود موثر آموزش می‌دهد:

۱- مصایب در مدار اذن الهی هستند.

۲- خداوندمتعال به مؤمنان مصیبت دیده، راه علاج و درمان را با تحمل تکلیف و صبر الهام می‌کند.

۳-  انسان ایماندار، صبر، توکل و امید را از دست نمی‌دهد.

۴- در نزول مصیبت اسراری هست که فقط خدا از آن آگاهی دارد.

امام جمعه مسجدجامع حنفاء با تمسک به آیه «واتقوا فتنة لاتصیبن الذین ظلموا منکم خاصة واعلموا ان الله شدید العقاب» به اسباب فتنه اشاره نموده و گفت: اسلام مانع این نیست که انسان با توکل بر خدا در برابر مصیبات و بلاها به اسباب تمسک جوید (بر توکل زانوی اُشتُر ببند). رسول خدا (ص) می فرماید: فرّ من المجذوم فرارک من الاسد، از شخص جذامی چنان بگریز که از شیر می گریزی! نیز فرمودند: لایورد مریض علی مصحٍّ، شخص آلوده به بیماری، بر شخص سالم و تندرست وارد نشود و با او اختلاط نکند. وی افزود: این واقعیات و فرامین نشان می‌دهد که تمسک به اسباب، جزئی از توکل است. مولوی عبدالستار حسین‌زهی مردم را در این وضع خطیر، به «توبه» و «زاری» و «تضرع» فرا خوانده و تاکید کرد: 1- تضرع و توبه و فریاد سبب تعالی روح و سبب قرب الهی است. 2- انسانی که تضرع و زاری را ترک می‌کند، مطمئناً غرور جای تضرع را می‌گیرد و همین باعث می‌شود آدمی در معرض فتنه‌ها قرار گیرد. وی در ادامه با تلاوت آیه ی «فلولا اذ جآءهم باسنا تضرعوا ولکن قست قلوبهم و زیّن لهم الشیطان ماکانوا یعملون.» خطاب به مردم ابراز داشت: تمام توصیه های بهداشتی را رعایت نمائید. توبه و استغفار زیاد کنید. درود بخوانید. پایبند به عبادت و تلاوت قرآن مجید باشید. صدقه بدهید. که همه اینها کمکی هستند برای حفاظت انسان در مقابل این بلاها. امام جمعه مسجد جامع حنفاء خاش، از قتل و خشونت بی‌رحمانه سیستم حکومتی هند علیه مسلمین ابراز همدردی کرد و خباثت، قتل، تجاوز، تخریب اماکن مقدس مسلمین در هندوستان توسط هندوهای ستمگر را شدیدا محکوم کرد و در این خصوص گفت: وحشی‌گری و خشونت در هند علیه مسلمین در چند دهه اخیر بی‌سابقه است. وی بیان داشت: جنایات در هند، تکان دهنده‌ترین واقعه و لکه ننگی بر دامان حقوق بشر است.  مولوی حسین زهی گفت: آمریکا و حاکم فرعونش ترامپ و دستگاه سیاست خارجه‌اش و سازمان‌های تحت حمایتش مانند شورای حقوق بشر، و سازمان ملل، با مشاهده نسل کشی مسلمانان میانمار حتی خم به اَبرو نیاوردند. فقط میتوان گفت: پارادوکس حقوق بشر نیز در زمره ی مفاهیم عقیم شده‌ی قرن حاضر قرار گرفته و باید بخدا پناه برد. لذا بنده چند دعا می‌کنم و شما همگی با صدای بلند آمین بگویید:

خداوندا نمرود را با یک پشه هلاک کردی، لذا نمرود هند، مودی و لشکر بی‌رحمش را به ذریعه‌ی حشرات زمینی و آسمانی هلاک فرما!

 

 مولوی خالد پناد، امام جمعه مسجدجامع دهستان باهوکلات بخش دشتیاری چابهار

مولوی خالد در ابتدای سخنانش، با تلاوت آیه «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا و َيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا» گفت:ما بارها و بارها مرتکب گناه و معصیت می شویم اما خداوند بلافاصله ما را بازخواست نمی کند و اگر الله مردم را بسزای کردارشان گرفتارعذاب می کرد، روی زمین هیچ جنبنده ای نمی گذاشت، ولی تا زمان مشخص، به آنان مهلت می دهد و چون مهلتشان به سر می آید، پس بی گمان، الله به بندگانش بینا است

مولوی خالدپناد در پایان گفت: بازگشت بسوی الله و دوری ازگناهان مانند بی نمازی، ظلم وخیانت، بهتان، دروغ، قتل وغیره از ویروس های کشنده و خطرناکتر است، پس ما همه باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم.

 

 مولوی عبدالغنی بلوچ، امام جمعه مسجدجامع روستای بیربخش مرکزی کنارک

مولوی عبدالغنی بلوچ با تلاوت آیه ی «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» گفت: شکرگزار پروردگار هستیم که مجدداً فرصت بیان چند کلمه و انجام فریضه عظیم را به ما و شما اعطاکرد.

مولوی بلوچ در تفسیر آیه های بیان شده گفت: خداوند انسانها از جمله مؤمنان و مسلمانان را به شیوه های مختلف می آزماید تا درجه ایمان آنها را بسنجد. بیماری گرسنگی، زیان مالی و جانی، همه و همه از جانب پروردگار و برای سنجش مسلمانان و درجه ایمان آنهاست، پس برحذر باشید که از آزمایشات الهی پیروز بیرون بیاییم تا روز قیامت سربلند باشیم.

وی افزود: پاکی و نظافت که توصیه اکثر پزشکان و موردتوجه جهان قرارگرفته است، 1400 سال قبل اسلام و پیامبران، آن را برای ما مطرح کردند. همان نظافتی که اسلام مطرح کرده است، اگر بمعنای واقعی خودش اجرا شود، ضامن سلامتی ما در مقابل همه امراض خواهد بود. وی ابراز داشت:کرونا چیزی نیست و از شما می خواهم تا خونسردی خود را حفظ کرده و از سفرهای غیرضروری پرهیزکنید تا به امیدخدا شاهد شکست بیماری کرونا باشیم.

 

 مولوی عبدالرحمن ترنج زر، امام جمعه مسجدجامع امام زین العابدین (ع)شهرچابهار

مولوی عبدالرحمان ترنج زر سخنان خود را با آیه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» آغاز نمود و گفت:  مفهوم این آیه این است که قرآن را خداوند نازل کرده و برای مؤمنان  شفا و رحمت است. وی در ادامه گفت: ویروس کرونا یک امتحان و یا تذکر است که از خدا غافل نشویم و مرگ و قبر و حشر را یادکنیم و بر یکدیگر رحم کنیم و از گناهان توبه کنیم و نزد خداوند دعا کنیم که به برکت پیامبر اکرم (ص) و اولیاءالله، همه ما را از بیماری نجات دهد و بیماران را شفا دهد

وی افزود: قوانین بهداشتی را رعایت کنید و توکل و ایمان برخدا داشته باشیم و حرفهای دشمنان خارجی و حرفهای دروغین فضای مجازی را باور نکنید و مردم را مأیوس نکنید. و اخبار و توصیه های صدا و سیما را گوش دهید و پیشگیری و احتیاط کنید. مولوی ترنج زر ابراز داشت: اگرتمام مخلوقان بخواهند کسی را ضرر رسانند ولی خداوند نخواهد، به وی هیچ ضرری نمی رسد و عکس این قضیه نیز صادق است. وی در پایان از پزشکان وکادر درمانی و زحمات همه ی مسئولین تشکر کرد.

 

مولوی عبدالخبیر صمدانی فر، امام جمعه مسجدجامع روستای بگ بخش ساربوگ قصرقند

مولوی عبدالخبیر در بخش اول سخنانش گفت: خداوند همه ی انسان ها را کرامت و عزت بخشیده : وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا » لذا کرامت انسانی را باید حفظ کنیم و هتک حرمت نکنیم، چرا که در حدیثی آمده : «السلم من سلم المسلمون من لسانه و یده» مسلمان واقعی کسی است که دیگر مسلمانان، از دست و زبان او در امان باشند. اینجاست که باید حقوق دیگران را رعایت کنیم، من جمله به توصیه های پزشکان درخصوص رعایت بهداشت فردی و اجتماعی عمل نموده و نیز هتک حرمت نکنیم.

وی در بخش دوم سخنانش بیان داشت: مسلمانان هند توسط هندوهای افراطی اذیت و آزار و کشته می شوند، لذا ما از دولت هند، شخص آقای مودی می خواهیم که جلوی کشتار مسلمانان را بگیرد و در ثانی قانون نژادپرستانه را که علیه مسلمانان وضع کرده، لغو نماید تا همه ی شهروندان هندی بتوانند راحت درکنار هم زندگی کنند. وی در پایان گفت: ما از سازمان ملل می خواهیم که جلوی این کشتار وحشیانه را بگیرد.

 

 مولوی عطامحمد ارجمندی، امام جمعه مسجدجامع دهستان کمبل سلیمان بخش مرکزی چابهار

امام جمعه دهستان کمبل سلیمان در ابتدای سخنانش، بمناسبت 22 اسفند،سالروز بزرگداشت شهدا گفت: شهادت، عشق به وصال محبوب، در زیباترین شکل است. شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن، فی سبیل الله کشته شدن را انتخاب می کند. یعنی شهید در راهی کشته می شود که دو ارزش «آگاهانه بودن» و «فی سبیل الله» را داراست و مرگی اینچنین به تعبیر پیامبراسلام، شریفترین و والاترین نوع مردن است. وی با اشاره به فرموده ی پیامبر(ص) در خصوص مقام شهادت که فرمود: من دوست دارم که در راه خدا جهادکنم وکشته شوم و سپس جهادکنم وکشته شوم، گفت: شهیدان مفهوم والا و انسانی ایثار و از خودگذشتگی را برای جامعه به ارمغان می آورند.

مولوی عطامحمد ارجمندی در پایان، درخصوص بیماری کرونا گفت: این بیماری، یک هشدار و تلنگری برای مسلمانان و عذابی برای کفار و دشمنان اسلام است و این بیماری و بلاها در واقع نتیجه اعمال ماست که راه علاج آن فقط توبه و استغفار و رجوع به خداوند است. وی دیگر راه علاج از این بیماری و بلاها را ضمن اشاره به حدیث پیامبر(ص): الصدقه ترد البلاء ، صدقه دادن دانست.

 

مولوی موسی درخواه، امام جمعه مسجدجامع روستای هزاره ای بخش ساربوگ قصرقند

مولوی موسی سخنان خود را با آیه (لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ ) آغاز نمود و افزود: گروهی از بنی اسرائیل، در شهری زندگی می کردند که درآن شهر، مرض طاعون شیوع پیدا کرد. تعداد زیادی به سبب طاعون مردند و کسانی که مبتلا به این مرض نشدند، از ترس مرگ، از آن شهر فرار کردند و در یک میدان وسیعی بین دوکوه اقامت گزیدند. خداوندمتعال برای آنها و ملتهای دیگر جهان درس عبرت داد تا بدانند هیچ کسی نمی تواند از مرگ فرار کند و جان خود را نجات دهد.

مولوی موسی درخواه در ادامه افزود: پیامبرخدا(ص) در این مورد فرموده است: طاعون، عذابی است برای کفار و اجر و ثواب و شهادتی است برای مؤمنین و طبق فرموده ی رسول خدا، شهری که در آن، طاعون شیوع پیدا کند، مردم، وارد آن شهر نشوند و مردم آن شهر نیز بیرون نروند.

 

 مولوی مولابخش رئیسی، امام جمعه مسجدجامع  پیامبراعظم (ص)روستای کشوک بخش ساربوک قصرقند

مولوی مولابخش رئیسی در خطبه های نمازجمعه این هفته، سخنانش را با تلاوت سوره عصر بیان داشت: امام شافعی رح می فرمایند: اگر شخصی بر این سوره، تدبر و فکرکند، برای او در دین و دنیاکافی است. درسوره مبارکه، فقط کسی مستثنی است که پایبند به چهارچیز باشد:1. ایمان به خدا 2.عمل صالح 3. دیگران را به حق نصحیت و وصیت کردن 4. وصیت به صبر.

وی در پایان افزود: در کشور، ویروس کرونا پیدا شده، ماباید ضمن توبه، استغفار و صدقه، به کثرت درود بخوانیم زیرا خداوندمی فرماید: اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ، ضروری است که تا مسلمین بیشتر به نماز توجه کرده و به عبادات خداوندمتعال مشغول باشندو برای دفع بلیات، به تضرع بپردازند. وی در پایان گفت: حفظ سلامتی خود و بهداشت را رعایت کنیم و به دیگران هم توصیه کنیم.

 

 مولوی نورمحمد رئیسی، امام جمعه مسجدجامع روستای توکل بخش ساربوگ قصرقند

مولوی نورمحمد رئیسی، سخنانش را با آیه(أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»  آغازکرد و گفت: پروردگارا! ماه رجب و شعبان را برای ما برکت بفرما و ما را به رمضان و برکات آن برسان. وی گفت: دوستان! ما در ماهی از ماههای با برکت خداوند قرار داریم و ماه میهمانی خداوند را در پیش داریم، قدر این ایام با برکت را بدانیم و در برابر معصیت ها و گرفتاریهای صبرکنیم و از گناهان توبه و استغفار نماییم. وی بیان داشت: به نماز که یکی ازعبادتهای خاص پروردگار است، روی بیاوریم.

در پایان مولوی نورمحمد رئیسی بر رعایت توصیه های بهداشتی سفارش کرد و گفت: از مسافرتهای غیرضروری بپرهیزیم و ازدحام ایجاد نکنیم.

 

مولوی نواب حوت، امام جمعه مسجدجامع اقصی دهستان کهیر بخش مرکزی کنارک

Lمولوی نواب حوت سخنانش را حول محورهای بیماری کرونا و نتیجه سیاستهای تبعیض آمیز حکومتها و ستم هندوهای افراطی بر مسلمانان اظهار داشت و گفت: بیماری کرونا که اکثرکشورهای جهان را درگیرخودکرده است، به اعتقاد علما، عذابی از جانب خداوندمتعال است تا انسانها از خواب غفلت بیدارشوند وبسوی او متوجه شوند.

وی افزود: وقتی بنی اسرائیل به نافرمانی خدا روی آوردند، خداوند آنان را به عذابای گوناگونی مبتلا کرد: فارسلنا علیهم الطوفان و الجراد و القمل و الضفادع و الدم آیات مفصلات، وی بیان داشت: آنان پیامبرزاده بودند اما هنگامی که نافرمانی خداوند را کردند، خداوند آنان را به عذاب سخت گرفتارکرد وآنان را متوجه ساخت که کاری از دستشان ساخته نیست و تنها چیزی که می تواند باعث نجاتشان شود، توبه و رجوع و استغفار است. مولوی حوت توبه و استغفار را بهترین اسلحه در برابر عذابهای دنیوی و آخروی دانست. وی در ادامه تصریح کرد: رعایت مسائل بهداشتی مهم است و مصاحفه نکردن دراین شرایط، از موارد بهداشتی است و رعایت نظافت شخصی و غسل روزانه می تواند از این بیماری جلوگیری کند و ازخوردنی های که سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند، دراین روزها نباید غافل شد.

مولوی نواب در فرازی دیگر از سخنانش، ضمن اشاره به وضعیت مسلمانان هندوستان و ستم هندوهای افراطی گفت: نظامیان هند بر مسلمانان هندوستان ستم می کنند. هندوستان از حکومت چین درس نگرفت که مسلمانان را شکنجه می داد و می خواست طی چندسال آینده، اقتصادکشورهای جهان را به چنگ خویش در بیاورد اما قضیه برعکس شد و الان کسی حاضر نیست به آنجا برود وی بیان داشت: آنان بر مسلمانان ستم کردند، بنابراین وضعیت به گونه ای شد که کل دنیا ارتباط خود را با آنان قطع کردند و با این وجود، هندوهای افراطی از این قضیه درس نگرفتند و ظلم و ستم را علیه مسلمانان بی دفاع آغازکردند. وی ضمن محکوم کردن این فاجعه ی مصیبت بار، از مجامع بین المللی خواست تا در قبال این عملکرد حکومت هند واکنش عملی نشان دهند و هندوهای افراطی و نظامیان ستمکار هند را از ستم بازدارند. مولوی حوت در ادامه گفت: سیاست تبعیض آمیز، سیاست درستی نیست و محکوم به شکست است.

 

 مولوی یارمحمدپناد، امام جمعه بخش پلان چابهار

وی خاطرنشان کرد: ما مالک زندگی حقیقی خود نیستیم، هر وقت خداوندمتعال اراده کند این زندگی را می گیرد. مالک حقیقی خداوندمتعال می باشد، بلکه ما امانتدارهستیم. بنابراین باید این امانت را به درستی پاسداری و مراقبت و نگهداری کنیم، بلکه این امانت را باید روزی نزد خداوند تحویل دهیم.

مولوی یارمحمدپناد در ادامه سخنانش بیان کرد: معتادانی که به اختیارخود، دست به موادمخدر و مشروبات الکلی می زنند، این به نحوی یک خودکشی است.

وی درپایان در رابطه با شیوع بیماری کرونا گفت: توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم چون به نفع ما و شما است و رعایت نظافت و بهداشت و طهارت و پاکیزگی، یکی از تأکیدات دین مبین اسلام است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super