خطبه های نماز جمعه روحانیون اهل سنت استان سیستان و بلوچستان

 خطبه های نماز جمعه روحانیون اهل سنت استان سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان ؛ خطبه های نماز جمعه مورخه 11بهمن ماه به شرح ذیل می باشد:

مولوی اسلام دوست، امام جمعه موقت رمین چابهار:

مولوی اسلام دوست گفت . ایمان اساس و بنیاد موفقیت دنیا و آخرت است و لازمه ایمان و عمل صالح است بعد از ایمان فرد باید عمل صالح انجام دهد گاهی اتفاق می افتد که ایمان بدون از عمل آدمی را نجات دهد مثل اینکه فرد بعد از کفر بعد از اقرار کلمه شهادت بدون از هیچ عملی از دنیا برود. اما عمل هر اندازه باشد ولی ایمان نباشد فایده ای ندارد و عمل هم باید صالح باشد . وی در ادامه گفت عمل صالح عملی است که مطابق با رضای اللهی و مطابق سنت رسول الله (ص) باشد و هر عملی که مطابق رضای اللهی و سنت رسول الله (ص) نباشد آن عمل عمل صالح نیست . براین اساس انسان باید اعمال خود را مطابق با رضای اللهی و سنت رسول الله (ص) انجام دهد. مولوی اسلام دوست یادآور شدند رفتن به بهشت در کسب رضای اللهی است  و رضای اللهی در رعایت حقوق اللهی و رعایت حقوق بندگان خدا است یا در اجتماع  کوچک خانواده است  یا در جامعه در هر حال باید در جهت رعایت حقوق خانواده همسایه و مردم جامعه تلاش کند. در پایان مولوی اسلام دوست  گفت یکی از راه های ورود به بهشت خدمت به خلق است دلسوزی و همدردی از صفات انسانی است که خوشبختانه در سیل اخیر بلوچستان در جامعه ما نمود پیدا کرد این کمک رسانی و خدمت همه نشان از دلسوزی است.

 

 

 مولوی صدیق رئیسی ، امام جمعه  درگس چابهار:

مولوی صدیق رئیسی بعد از حمد و ثنای اللهی گفت اتحاد و همبستگی و چنگ زدن به ریسمان اللهی برای مسلمانان باعث پیروزی است . و دعوت به دین اسلام که پیامبر (ص) در ابتداء خویشاوندان خود اغاز کرد ما باید اول اقارب و نزدیکان خویش را به سمت دین و اخلاق و معنویت دعوت کنیم مولوی رئیسی در ادامه گفت در حال حاضر نباید ما از تحریم بترسیم تحریم ابزار جدیدی نیست بر علیه مسلمانان بلکه پیامبر و مسلمانان درشعب ابی طالب در شدیدترین تحریم ها قرار گرفته بودند حتی نقل می کنند دو شب حضرت گرسنه خوابیدن ما امروز نباید در مقابل خواسته های دشمن تسلیم شویم بلکه باید مقاومت کنیم و با مقاومت هم عزت بدست می آوریم هم موفق خواهیم شد دشمن از تمام ابزارهای تحریمی خود استفاده کرده که با مقاومت شدید ملت شریف ایران روبرو شده . وی در پایان یاد آور شدند راه پیشرفت اعتماد به جوانان است در گام دوم انقلاب و چشم دوختن به سرمایه های درونی است که این سرمایه ها در این مملکت مردم خاصتا جوانان هست.
  مولوی محمدامین رئیسی ، امام جمعه مسجد جامع قدیم هیچان نیکشهر:

والدین،برای تربیت دینی واسلامی فرزندان بایدفکرمندباشندوباید برنامه ریزی بکنند تا فرزندان برای جامعه مفیدباشندلذابایددرابتدا برای فرمانبرداری فرزندباید رزق حلال کسب کنیم چون رزق حلال باعث می شودکه فرزندمطیع باربیاید اسم نیک برای فرزند انتخاب بشودوسعی بکنیم اول حرفی که می زندکلمه طیبه باشد بعد ازآن آموختن علم وسوادالزامی است وبچه ها را به مکتب دینی ومسجدعادت بدهیم و خودمون باید خوب باشیم تافرزندان ماخوب باشندازمخدارات  پرهیزکنند وفرزندان ما ازاین آلودگیها متنفربشوندازگناه وفساددورباشند تافرزندان آلوده گناه نشوند به بچه  ها قرآن بیاموزیم وهمسرنیک وصالح برای فرزندان انتخاب بکنیم اگرهمه این کارهاراانجام دادیم پس حق فرزندان را ادا کرده ایم.

 

 مولوی عطا محمد ارجمندی ، امام جمعه مسجد جامع کمبل سلیمان چابهار:

مولوی ارجمندی درجمع نمازگزاران ابتدا یادی کردند ازروزتاریخی 12 بهمن ماه سال 1357 که سالروزبازگشت حضرت اما خمینی (ره) ازپاریس به ایران پس ازتبعید 14سال که درتهران مورد استقبال قریب 3میلیون قرارگرفتند

این روزبرای مردم روزخوشحالی وشادمانی بود واین روزدرتقویم رسمی کشوربا عنوان روزآغازدهه فجرمشخص شده است

درادامه مولوی درخصوص مشکلات وناهنجارهای عصرحاضرفرمودند که بعلت گذشت مدت زیادی ازعصرنبوت وبعلت قرب ونزدیکی قیامت دوره کفروالحاد وبی علمی وبی دینی روزبه روزبیشترمی شود ودرهمه جا پیشرفت میکند ومانند سیلابی خروشان تمامی جهان رافرا می گیرد،طبق پیشگویی های پیامبراسلام پرهیزکردن ازگناه واستوارماندن براموردین هم اکنون مانند نگه داشتن آتش دردست مشکل شده است وبسیاری ازمردم به این فکرنیستند که امورروزمره ای که انجام میدهند گناه است یا ثواب حلال است یا حرام خداوند متعال راضی است یا ناراضی وناخشنود

امام جمعه دهستان کمبل سلیمان درادمه افزودند بسی جای تاسف است که از بی توجهی خود نسبت به دین به این نتیجه رسیده اند که می گویند استواربودن برقوانین اسلام وعمل کردن برشریعت مقدس بسیاردشواراست درصورتی که اگراندکی بیندیشند واضح خواهد بودکه درشریعت اسلام هیچ تنگی ودشواری وجودندارد بلکه ازتمام ادیان ومذاهب دنیا مساعدتروآسان ترهمین قوانین ارزشمند اسلام است

مولوی ارجمندی درادامه گفت بسیاری ازگناهان بی لذت راامروزه مامسلمانان درزندگی روزمره آنها راگناه تصورنکرده وانجام میدهیم برشمردند

(گفتاروکردارلایعنی وبی فایده )

2استهزاءوتمسخربرادرمسلمان

3 عیب جویی نکتهچینی

4 پنهانی گوش نمودن فال گوش وایستادن

5 طعنه زدن درنسب کسی

6دشنام وفحش گویی

7لعنت کردن برانسان وحیوان

 

 مولوی عزیزاله ملازهی ، امام جمعه مسجد جامع جوسر قصرقند:

الحمدالله کفی والصلواه والسلام علی رسول الله وعلی عباده الصالحین

امابعد قال الله تعالی فی کتابه (لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَآ أَوْ ءَاذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۖ فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى ٱلْأَبْصَٰرُ وَلَٰكِن تَعْمَى ٱلْقُلُوبُ ٱلَّتِى فِى ٱلصُّدُورِ)

انسان باید به دل خویش بیشتراهمیت بدهدزیرا عقل تابع دل است اراده ونیت ازدل برمی خیزدوخواهشات نیزدردل شکل می گیردعقل فقط همانندمآ مورودستورات رااجرامی کندمیدان مختلف تمام انبیاءدل انسان ها بوده است نه عقل آنها سرمنشا مخبت کجاست، محل نفرت کجاهست،آتش  انتقام ازکجا شعله ور میشود بله دل مرکز محورتمام خواست ها دل است دل انسان هرطورکه امرکند عقل هم دنبال اومی روداگردردل نفرت به وجودبیاید عقل هم نسبت به آن نفرت نشان می دهدوشروع به دریافت افکارمنفی می کندلذاپرداختی به دل بسیارمهم است ،درقرآن مجیدآیاتی که خوانده شد دال برهمین موضوع است چنلنچه پیامبر(ص) می فرمایددرجسدانسان یک تکه گوشت است اگرآن مریض باشدتمام بدن مریض می شودواگرسالم باشد تمام بدن سالک میشود پس باید به فکردرست گردن بودچه کشاورز باشدیادولت وحکومت اگرامراض دل که حسد کینه جاطلبی وبعضی خودخواهی وخودبینی استاعلاج نشود این دنیا واخرتش رابربادداده است.

 

 

مولوی عبدالواحد بادپا ، امام جمعه مسجد جامع کک سوچ ازتوابع بخش دشتیاری چابهار:

مولوی بادپا ابتدای سخنرانی دررابطه با امربه معروف ونهی ازمنکر ایرادسخن نمودندزیراکه جامعه وبه خصوص برای جوانان شایسته است دراقدام به کارهای نیک وخداپسند تشویق شوندوازامورات بد دوری کنند همچنین ایشان ازکمک رسانی مردم خودجوش به مناطق سیل زده کمال تشکرنمودند ومردم رادرانجام چنین امورات خداپسندانه وزیبا تشویق نمودند وبه خصوص ازتشریف فرمایی جناب دکترروحانی ریاست جمهوری محترم به منطق محروم وسیل زده تشکرویژه ای کردندوازتمام کمک رسانی هایی که ازطرف مسئولین ودولتمردان که شانه به شانه با مردم بودند وازهیچ کمکی دریغ نکردند تشکروقدردانی کردند ودرآخرجناب مولوی ازدولتمردان ومسئولین تقاضا ومساعدت برای ساخت وتعمیرات زیربنایی منطق نمودند.

 

 

 مولوی سلیمان دهبان ، امام جمعه مسجد جامع پزم  کنارک:

مولوی دهبان سخنان خود راازآیاتی ازسوره بقره تلاوت کردند وبه تشریح آن پرداختند (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ) کسانی که ایمان اوردند ومددوکمک بگیرندازصبرونمازوهماناخداوندبهمراه صابران است ، هچنین خطیب جمعه جزئیاتی اززندگی یاران مکتب پیامبر اسلام(ص) رایادآوری گردندوگفتند پیامبر(ص)توصیه بیشتررانسبت به احکام الهی متذکرشدند واصحاب خودرابه برپایئ نمازوصبرواسقامت تاکیدکردندوهمچنین ازکمک ومساعدت مسلمانان ازتربیت مکتب آنحضرت به اصحاب بود

امام جمعه درخطبه دوم به منطقه سیل زده چابهارجهت پیگیری سیل زدگان پرداختوافزودندحوادث سیل اخیردرجنوب استان خسارتی عظیم به هموطنان عزیزمواجعه شدندکه ظرف 12سال اخیربی سابقه بوده است خطیب جمعه پزم تیاب خاطرنشان کردنددولت به مطالبه مردم وپیگیری سیل زدگان حتماً،وظیف رابه نحواحسن انجام دهدوهچنین جنای مولوی دهبان ازمسئولین کشوری واستانی باجدیت بیشترپیگیرمسئله سیل زدگان راخواستارشد

درپایان امام جمعه محترم ازکمک رسانی مردم استان وبسیج مردمی ونیروهای ارتش وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مردم سیل زده تشکروقدردانی کرد.

 

مولوی محمدکریم میربلوچ، امام جمعه دهستان بیلری شهرستان خاش:

در خطبه های این هفته گفت: باعنایت به اینکه مردم عزیز ایران اسلامی با پیروی ازخط امام و رهبری، این انقلاب بزرگ و پایدار را رقم زدند و به این نعمت الهی دست یافتند، بر همگان، چه مسلمان و چه غیرمسلمان لازم است به دشمنان، خودی نشان دهند و اعلام کنند ما هنوزم علی رغم میل درونی و آرزوی دیرینه شما، خواهان این انقلاب و پیرو خط رهبری هستیم و بهای کمی برای این نظام نپرداختیم که سهل و ساده آن را دو دستی تقدیم شما کنیم.

وی گفت: خوابی که برای این مملکت بعضیها دیدند، خراب تعبیرش کردند. امیدواریم خوب فکر کنند، بعد اگر خواستند، کاری بکنند که اگر واقعا عاقل باشند باید بفهمند آن موقع که هیچ چیزی دست ما نبود، انقلاب کردیم. اکنون که بفضل خدا همه چیز دست ماست، کاری از پیش نخواهند برد. الا ان حزب الله هم الغالبون.

 

 

مولوی عبدالستار حسین زهی، امام جمعه مسجد جامع حنفاء خاش:

در خطبه های نمازجمعه ۱۱بهمن 98  ضمن تبریک ایام ماه مبارک جمادی الثانی، در مورد عذاب قبر صحبت هایی را در پرتو آیات قرآنی و احادیث نبوی بیان نمود.

خطیب  جمعه مسجدجامع حنفاء خاش گفت:  سلامت ایمان و اعمال صالح، بزرگترین کمک انسان برای رهایی از آتش جهنم است. وی گفت: اقامه نماز، گرفتن روزه، پرداخت زکات، عفت و پاکدامنی، صداقت، رزق حلال، عدم آزار و یاری رساندن به مردم باعث می شود که انسان از عذاب قبر رهایی یابد.

مدیریت مجتمع دینی فرهنگی حنفا در پایان خطبه ها از مردم خاش جهت استمرار کمک های انسان دوستانه به سیل زدگان جنوب استان تقدیر و تشکر کرد و برای امت اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب دعای خیر نمود.

 

 

مولوی محبی، امام جمعه مسجد حضرت علی شهرک گاوداران زاهدان :

در مورد فضیلت سلام و افشای سلام و طعام دادن بود. وی گفت حضرت رسول الله (ص) می فرماید: یا ایهاالناس افشوا السلام و اطعمواالطعام و صلّوا باللیل والناس نیام تدخلواالجنه بسلام. مسلمانان، پیامبر بزرگوار در این حدیث، 2 مطلب بیان می فرماید که سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت شما را تضمین می کند:

مطلب اول: سلام دادن به همدیگر یعنی دعای سلامتی برای همدیگر. پیامبر در واقع می خواهند مسلمانان خیرخواه همدیگر باشند، دلهایشان مالامال از محبت به همدیگر باشد، در دلهایشان نسبت به همدیگر ناراحتی، کدورت، دشمنی و حسادت نباشد، دلهایشان پاک و صاف باشد چرا که دلهای مؤمنان محل تجلی نور خداوندی است. وی در ادامه گفت: این دل باید مالامال از محبت و دوستی نسبت به دیگر مسلمانان باشد. پیامبر می خواهد روح اخوت و برادری بر مسلمانان حاکم باشد و دلهایشان از همدیگر جدا نبوده و تفرقه در میانشان نباشد.

مطلب دوم: غذا دادن و کمک کردن به دیگران. این هم در واقع همان همدردی نسبت به دیگران است. پیامبر فرمود: بهترین صدقه آن است که شکم گرسنه ایی را سیر کنی.

مطلب سوم: خواندن نمازشب درحالی که مردم درخواب هستند. انجام این سه مطلب، بهشت را واجب می کند.

 

مولوی داد الله گمشاد زهی ، امام جمعه مسجد فاروق اعظم روستای 7شهریور ریگ ملک:

در مورد شکر نعمت پروردگار بود. مولوی دادالله گمشادزهی گفت: خداوند در قرآن می فرماید: ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﺁﺗَﯿْﻨَﺎ ﻟُﻘْﻤَﺎﻥَ ﺍﻟْﺤِﮑْﻤَﻪَ ﺃَﻥِ ﺍﺷْﮑُﺮْ ﻟِﻠَّﻪِ ﻭَﻣَﻦ ﯾَﺸْﮑُﺮْ ﻓَﺈِﻧَّﻤَﺎ ﯾَﺸْﮑُﺮُ ﻟِﻨَﻔْﺴِﻪِ ﻭَﻣَﻦ ﮐَﻔَﺮَ ﻓَﺈِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻏَﻨِﯽٌّ ﺣَﻤِﯿﺪٌ ‏

وی گفت: خداوند نعمتهای فراوانی به بندگانش داده که قابل شمارش نیستند. چنانکه می فرماید: إن تعدوا نعمةالله لاتحصوها. نعمت تنها مال و ثروت مادی نیست که ما فکر کنیم. نمی توان گفت کسی که مال ندارد، خداوند او را از ثروتش محروم گردانیده است. بلکه تمام این اعضای ما، نعمت و ثروتی عظیم هستند که خداوند به ما عنایت کرده است. اگر همین بینایی را از ما بگیرد، حاضریم تمام ثروت مادی خود را بدهیم تا دوباره بینایی خود را بدست بیاوریم.

وی در ادامه افزود: بزرگترین نعمت و ثروتی که خداوند به ما داده است، ثروت ایمان هست. چنانچه خداوندمتعال در روز عرفه اعلام فرمود: ﺍﻟْﻴَﻮْﻡَ ﺃَﻛْﻤَﻠْﺖُ ﻟَﻜُﻢْ ﺩِﻳﻨَﻜُﻢْ ﻭَﺃَﺗْﻤَﻤْﺖُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻧِﻌْﻤَﺘِﻲ ﻭَﺭَﺿِﻴﺖُ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟْﺈِﺳْﻠَﺎﻡَ ﺩِﻳﻨًﺎ. لذا بزرگترین نعمت الهی نعمت اسلام هست که باید قدردان آن باشیم و قدردانی این نعمت با اطاعت از اوامر الله صورت می گیرد.

وی گفت: یکی دیگر از نعمتهای رب العالمین بر ما مردم این خطه، نعمت امنیت و آزادی هست، لذا امنیت، نعمت بسیار گرانبهای هست که بعد از اسلام، قیمتی ندارد. اگر میخواهیم به نعمت امنیت پی ببریم، خداوند از زبان حضرت ابراهیم می فرماید: ﻭَﺇِﺫْ ﻗَﺎﻝَ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢُ ﺭَﺏِّ ﺍﺟْﻌَﻞْ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟْﺒَﻠَﺪَ ﺁﻣِﻨًﺎ، اولین دعا و خواسته حضرت ابراهیم، نعمت امنیت برای شهر مکه بود.

مولوی گمشادزهی گفت: اگر ما شکرگزار این نعمت را که با خون امثال سلیمانی ها و برادران اهلسنت و اهل تشیع بدست آمده ندانیم، خداوند این نعمت را از ما می گیرد، چنانچه بسیاری از کشورهای همسایه ما حالا با چه مصیبتهای گرفتار هستند.

وی در ادامه خطبه های نمازجمعه با توجه به فرا رسیدن دهه مبارک فجر افزود: یکی از نعمتهای مهمی که خداوند به ما مردم ایران داده است، نعمت انقلاب اسلامی است. وی ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩ: ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺣﺎﻝ ﻋﮑﺲ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻣﺎ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﯾﺎ ﺷﺎﮐﺮ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﯾﺎ ﺧﺪﺍﯼ ﻧﺎﮐﺮﺩﻩ ﮐﻔﺮﺍﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﮐﻨﯿﻢ. ﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺪﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺩﺭ ﮐﻤﺎﻝ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺭﺍﺣﺘﯽ، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﯿﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ.

وی بیان داشت: ما اگر منصفانه نگاه کنیم در همین منطقه ریگ ملک، قبل از انقلاب چه داشتیم و حالا چه داریم؟ قبل از انقلاب، شاید دو سه نفر عالم دین در این منطقه وجود نداشته است ولی حالا بحمدلله بیش از پنجاه مسجد و در هر مسجدی بیش از دو سه عالم دین هست. قبل از انقلاب اصلاً در منطقه ریگ ملک نماز جمعه نبود و حالا الحمدلله ۳ نمازجمعه در این منطقه برگزار می شود. قبل از انقلاب در این منطقه فقط دو چاه موتور کشاورزی وجود داشت وحالا بیش از صد چاه موتور کشاورزی وجود دارد.

امام جمعه مسجد فاروق اعظم روستای 8 شهریور ریگ ملک در ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺨﻨﺎنش ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻌﯿﺸﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﻓﺰﻭﺩ: ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎﺕ ﻭ ﻣﻨﻮﻳﺎﺕ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈﻢ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺑﺎ ﺩﺭﺍﯾﺖ ﻭ ﺩﻟﺴﻮﺯﯼ ﻭ ﺗﻼﺵ ﺑﯽ ﻭﻗﻔﻪ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ ﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻌﯿﺸﺘﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺭﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪﯼ ﻭﻟﯽ ﻧﻌﻤﺘﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ تلاش کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Watch Dragon ball super